Ung mamma!

Kl är snart 24:00 och jag får för mig sätta mig skriva nu :) Flera gånger har folk frågat mig dessa frågor och nu tänkte jag att jag skulle ta allt från början.
Hur de är att vara ung mamma? Jag ser mig faktiskt inte som ung mamma, jag kan verkligen hålla med om att få barn när man är 19 år är tufft. Men kroppen när man blir gravid förändras väldigt mkt. Man tänker på ett helt annat sätt, blir på ett helt annat sätt. Vi kvinnor/tjejer mognar väldigt mkt.. Jag tycker själv jag är mogen för min ålder och redan när jag var 19 år kunde klara av att ta hand om ett barn.. Men jag trodde inte när amelia var i magen att de skulle bli såhär tufft,jobbigt och krävande som de blev. Låter som ja menar på ett dåligt sätt nu men ska försöka förklara hur jag trodde då..
Jag tänkte om ja ska vara helt ärlig. Barn? hur jobbigt kan de vara? Vi alla har ju varit de, ser mammor hela tiden. Klart ja kommer klara de utan problem. Men de ja vet nu är att vissa stunder kan man inte hur mkt man än skulle vilja förklara för folk hur tufft de kan vara.. Man blir en helt annan människa, helt plötsligt har man inte bara sig själv att tänka på utan en annan människa.. människa.. DE hade ja inte tänkt på.. Att ja skulle kunna ta de stora ansvaret att uppfostra en människa. De kan ja väl hålla med om att vara 19 i de läget är man inte tillräckligt mogen. Jag visste de skulle bli kanske jobbigt vissa stunder. Men man har INGEN aning vilket stort ansvar det verkligen är.. Hela livet.. Därför att få barn när man är ung är både bra och dåligt. Förstår ni vad ja menar? Ja menar att man kan bli en helt underbar mamma men man kanske inte insett hur mkt ansvar man tog på sig som 19 åring, Man är ju som sagt både barn och vuxen runt 19.

Hur folk reagerar/reagerade ?

Jag fick reda på att jag var gravid med melis i v20, .... Nu undrar ni om ja är störd ;) Men så var de.. Jag hade helt ärligt INGEN aning att jag var gravid. Jag hade ingen mage, jag åt som vanligt, spydde aldrig mådde toppen. Jag tyckte ja hade gått upp lite men var mkt med skolan den tiden så jag hade slappat till mig med träning. Så ja tänkte väl får väl ta tag i min kropp snart. Jag gjorde ett grav test några månader innan som visade sig negativt. ? Det kanske var 3 månader innan jag fick reda på de. Då var ja endå i 3 månaden ?
Min kropp är lite konstig måste ja även säga ;)
Men men jag gick till läkaren pga lite senare tyckte jag att jag hade ont i magen väldigt ofta.
Fick göra ett ultraljud och på de sätter visade de sig jag var gravid... Mina tankar då.. Var i en fruktansvärd chock.. Tänkte helt ärligt när ja gick från sjukhuset ,ska ja hoppa från en bro nu eller va ska ja göra ?
Mitt liv såg ut just då, Skola,vänner pojkvänn studenten, resa festa mm.. 
Jag fick innan reda på att jag inte hade något val än att föda henne pga ja gått så långt. Jag var i v20+0
Lagen i sverige säger man inte får göra abort om man är över v 18.
Jag ringde min mamma de första ja gjorde, sa som de var hon var lika underbar som alltid. Var lugn, pratade med mig lugnt och sa allt skulle bli bra.. Jag ser de fortfarande framför mig exakt hur de var, var jag ringde henne,vart ja skulle .. Vissa bilder försvinner aldrig. Jag hade hamnat i chock för första gången i mitt liv . Vad skulle mina vänner säga? Min pappa? Ahmeds föräldrar ? Hur skulle ja börja ? Vem skulle ja säga de till? Skulle JAG ha barn ??
Kan skriva 1000 saker om detta men ni förstår säkert..
Jag åkte hem, ringde ahmed som då var inte den bästa ringa just då.. Fick svaret: Oj shit.. aa men ring om de e något ? Jag blev helt ställd.. Skulle ja ha ett barn själv typ? Senare samma kväll ringde han upp och typ : Förlåt vet inte vad ja sa förut fatta inte de va sant.. Kommer ihåg detta samtalet för de fick mig vakna upp ur min koma.. Även ahmed hade hamnat i chock.. Vi träffades och med hjälp av varann försökte vi fatta vad som hänt..
De fick inte många dagar fören mina vänner fråga vad de var med mig.. Jag ljög i början sa allt var bra med mig och inte hänt något men en dag bara de brast för mig.. Ringde amanda berätta allt... Vi båda grät, skratta prata i timmar om allt... Amanda vid denna stunden var den som ställde upp med ALLT!! <3
Ja berätta de för fler och fler och fick jätte mkt olika kommentarer. Typ, vad ska du göra då ? haha Vad finns de att göra ? Ja ska ha barn ? Jag kommer behålla barnet. Fick höra av en på stan som ja inte ens känner: Faaan du har ju förstört ditt liv ? Den va sådär kul höra då nu bara ja skrattar åt de :)
Jag vet att många snacka om att jag skulle bli mamma. Denna stad älskar folk att snacka i... Typ hitta på orsaker till att ja inte tog reda på de tidigare mm.. vilket e ren skitsnack.. Att ja behöll barnet pga ja va kär i mitt ex ?  Va e de för människa som tror ja skulle göra de ? haha. ja ni förstår massa skit folk trodde på som ja ibalnd fått höra som ja nu bara tycker är kul..
Men nu vet ni vrf ja inte gjorde abort vilket jag är såååååååååååå glad över att jag inte fick göra.. Jag har tänk så många gånger.. Va skulle ja gjort idag utan amelia ? Jag skulle aldrig vilja byta liv me någon annan eller ändra något.. Är så glad ja nu fick reda på detta så sent.. Amelia är min stora kärlek.. Min dotter, min andra halva mitt allt.


Tycker ni att ja skrivit tillräckligt ? haha :D Hoppas ni tycker de i alla fall. Försökt vara så ärlig och öppen som möjligt. Vissa saker kan man inte skriva om och de tror ja ni med förstår.. Fråga på vad ni vill om de är något mer ni vill veta..

Nu ska ja krypa ner brevid min dotter som sover så gott. Imorgon blir de flytt för min del till mitt nya hem 6 månader framöver :D¨







Kommentarer
Postat av: Malin

Undrar bara, eftersom du gick så länge utan att veta att du va gravid, om du drack alkohol eller något? Eller gjorde något annat som man inte "ska" göra när man är gravid? Var du rädd då att de skulle vara något fel på bebisen? Jag har själv nyss fått reda på att jag är gravid och vet att jag har druckit alkohol.. Är jätte rädd att de är något fel på bebisen..

2010-04-24 @ 09:31:24
Postat av: Jennifer

Jättefin historia verkligen! :) Du har förklarat jättebra!

Jag undrar också om du festade mkt när du var gravid eftersom du fick reda på det så sent? Träffar Amelia fortfarande sin pappa?

2010-04-24 @ 12:06:09
Postat av: Malin

Till Malin : Jag drack alkohol tyvärr. :( Jag hade som sagt ingen aning så körde på som vanligt. Kommer ihåg en helg, Det var hemma hos oss mig och min tjejkompis där vi bodde som de slutade riktigt illa. Vi blev bjudna på jätte mkt och slutadde med att jag inte kommer ihåg något. Var den värsta fyllan ja någonsin haft. Jag låg bakis i 2 hela dagar. Kunde inte gå upp ur sängen. Men nu i efterhand fatta jag ju varför jag blev så dålig som jag blev. Jag var sjukt orolig att just den fyllan skulle gjort att amelia var skadad i magen för de var fruktansvärt den kvällen! fy får ont i hela kroppen när ja tänker på de. Men hon är fullt frisk nu och det tog ingen skada alls på henne vilket jag är fruktansvärt glad över. Jag frågade läkarna säkert 10 gånger är ni säkra på att hon mår bra? kommer vara frisk pga ja verkligen festa hårt en kväll? Sen drack jag ju ibland såklart men de va något i mig som inte gjorde att jag var sugen på alkohol alls.. Så blev inte så mkt under den tiden förutom den råa kvällen.. Jag trot inte du behöver vara orolig Malin, de är helt sjukt hur mkt bebisar tål. Plus nästan ALLA får en riktig fylla eller dricker innan dom får reda på dom är gravida. Du kan vara lugn tror din bebis kommer vara fullt frisk! Om Amelia klarade av den kvällen tror ja man kan klara av allt. Då förstår du hur illa de var..



Jennifer: Som du kan läsa va jag skrev till malin, ja de gjorde ja tyvärr. Men blev bara en kväll de blev riktigt hårt.. Sen va de som sagt då och då.. Men något i kroppen som nu var amelia sa att "nej ingen alkohol" så var ofta nykter elelr vara tog ett glas eller två.

Ja de gör hon allt, ibland. Han bor i gbg och kommer hit då och då.. Men hon tycker väldigt mkt om sin pappa så de är lite tråkigt han bor där.. Men när hon blir lite större får hon åka och sova där ibland. :)

2010-04-24 @ 14:07:56
Postat av: Anonym

Starkt av dig att skriva nått sånt. Beundransvärt! Kram

2010-04-24 @ 15:14:18
Postat av: Stina :)

Wow! Hur fint och modigt skrivet som helst!

Och Amelia är hur söt som helst! =)

2010-04-24 @ 20:39:49
URL: http://dunderkines.blogg.se/
Postat av: Anonym

otroligt bra skrivet :) beundrar dig verkligen ska du veta! så jävla stark!

2010-04-25 @ 00:09:33
Postat av: Malin

UNDERBAR är du! Blev nästan lite tårögd. Skyller på hormonerna ;)

KRAM

2010-04-25 @ 00:25:34
URL: http://siljeholm.blogg.se/
Postat av: Malin

Åh tack för svaret, du verkar vara en helt underbar människa!! Nu känns de lite bättre iallafall :D Kram på dig!

2010-04-25 @ 10:04:10
Postat av: johanna

Fint skrivet!! Du är stark o man får energi av att läsa din blogg! var ska du flytta? ha de bra! kram

2010-04-25 @ 14:18:08
Postat av: Anonym

Fantastiskt fint skrivet. Beundrar dig Malin, du verkar vara en helt fantastisk tjej trots att jag inte känner dig.

2010-04-25 @ 15:46:54
Postat av: Malin

TACK snälla för allt ni skriver ! Blir helt rörd..



Jag ska flytta till min farmor och farfars hus i 6 månader. Spara pengar, leta billigare och mer central lägenhet. Min hyra ligger på 6300 kr och för att bo i denna stad känns de sådär kul ligga och betala de själv ;).. kram Malin

2010-04-25 @ 18:35:25
Postat av: olivia

Du är så oerhört stark Malin! Och din dotter är fruktansvärt söt!

2010-04-25 @ 18:52:01
Postat av: Anonym

Beundrar dig Malin! Du är en stark tjej!!! :))

Kramisar

2010-04-27 @ 20:37:20
Postat av: BECCAAAA

Vad fint skrivet =) och amelia är verkligen jätte fin, hur söt som helst :)

2010-04-27 @ 22:40:00
URL: http://beccapizarro.blogg.se/
Postat av: liindblaads

sv, gud vad söta :D

2010-04-27 @ 22:55:58
URL: http://liindblaads.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0